Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, May 13, 2011

tak rugi belajar :)


A : Belajar lagi ke dik ?
B : Baru habis asasi J
A : tak rugi ke amik asasi ? akak rasa macam rugi masa je.
B : J (senyum jela yang mampu)

Ikutkan hati mahu dilawan ditingkah kata-kata itu, tapi perasaan hormat masih ada. Cuma terbit di benak fikiran, salahkah aku kalau aku tidak menyampaikan apa yang tersirat di benakku ?

Bagi saya, tak ada yang merugikan dan membuang masa untuk mengutip mutiara-mutiara ilmu. Malah saya berbesar hati dapat mencari ilmu di bumi barakah Kelantan Darul Naim. Selama dua tahun di sana, terasa bagai dua bulan sahaja. Allah, cepat benar masa itu berputar dan berlalu meninggalkan kita.

Mengambil jurusan syariah dan masih belum ada jawapan untuk permohonan saya dalam bidang syariah ekonomi di Kuala Lumpur nanti. Dulu sewaktu di alam asasi, semua course dicampurkan dalam satu kelas. Usuluddin, syariah, pendidikan Islam semuanya digabungkan dan belajar dalam kelas yang sama. Sama-sama belajar bahasa Arab, aqidah, sirah dan sebagainya.

Pada mulanya, saya juga berfikiran seperti dialog di atas. Lamanya aku kena belajar, bila nak habis, bila nak kerja. Itu je yang memberati fikiran kala itu. Kini, bagai diketuk di kepala barulah tersedar akan indahnya saat menuntut di alam asasi.

Kenapa dua tahun ?

Asasi tempat lain majoritinya setahun je. L

Kalau belajar setahun, apa yang saya dapat. Sedangkan ilmu yang tersedia untuk dua tahun pon mungkin hanya beberapa peratus je yang melekat di kepala, inikan pula setahun. Agak-agaknya berapa percent dijamin melekat ?

Ilmu Allah ni sangat meluas, tidak tercapai dek akal dan tidak tergapai dek ingatan untuk mempelajari kesemua ilmu Allah di dunia ini. Selama 11 tahun di alam persekolahan, ingat lagikah isi yang terkandung dalam buku sejarah, geografi, kajian tempatan ? Sejujurnya, saya sendiri tak ingat kandungannya.

Sistem kibutsats dalam entry saya yang lepas, saya sendiri baru tahu sedangkan ia mungkin sudah berzaman punya cerita. Bagi saya, itu adalah ilmu baru buat saya.

Kita sedia maklum bahawa solat di awal waktu adalah yang paling afdhal dan yang terbaik. Makanya, saya beranggapan bahawa solat kelima-lima waktu adalah afhdal di awal waktu. Rupa-rupanya solat Isya’ dikecualikan. Solat Isya’ boleh dilewatkan bahkan harus dilewatkan sedikit bagi yang menjalankan kegiatan berfaedah selepas Maghrib seperti mendengar kuliah maghrib dan perkara-perkara baik yang lain. Akan tetapi seharusnya dilakukan secara berjemaah.

Seperkara lagi, baru saya tahu yang hadis mengenai syurga di bawah telapak kaki ibu itu yang matannya berbunyi, “al-jannatu tahta aqdamul ummahat” merupakan hadis maudhu’. Hanya matan sahaja yang maudhu’ tetapi maksud hadis itu tetap soheh. Saya juga kurang arif mengenai hadis-hadis maudhu’ ni Cuma tahu serba serbi dan secara rambang sahaja.

Mungkin kalian sudah lama tahu akan hal ini, tapi tidak bagi saya. Ini ilmu yang baru saya peroleh di peringkat asasi. 19 tahun hidup dan ketika ini baru saya tahu. Subhanallah, hebat sungguh ilmu Allah. Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk mengetahui dan Allah mengeluarkan saya dari kejahilan.

Allahu Akbar, indahnya hidup berpandukan ilmu Allah. Saya tidak berasa asasi itu merugikan masa bahkan saya merasa rugi kalau saya tidak ke asasi itu. Mungkin ilmu ini tidak saya peroleh. Kitab hadis tiada dalam simpanan saya. Perkataan arab tidak saya kuasai.

Kadang-kadang saya terasa saya tergolong dalam golongan orang yang rugi. Tidak berapa tamak dengan ilmu-ilmu. Bak kata orang apa yang sudah terlepas dari genggaman, baru dikesali. Sedikit kesal kerana kurang bersungguh-sungguh dalam penguasaan ilmu nahu & sorof. Namun, bersyukur kerana boleh faham sedikit demi sedikit.

Dunia ahir zaman ini, jangan dikejar harta, pangkat dan rupa. Tingkatkan iman, teguhkan amalan, perbanyakkan ilmu untuk dipersiapkan bagi menghadapi kehidupan di alam barzakh kelak.

Di sini, saya hanya ingin katakan tiada yang rugi dalam mencari ilmu-ilmu Allah, malah diri yang akan rugi kerana tidak dibekalkan dengan ilmu itu kerana kelak ilmu yang bermanfaat akan menjaga kita di akhirat kelak, insya Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...