Please Put Your Blog's Link ;)

Thursday, June 16, 2011

saya nak jadi mcm org Korea & Jepun ('',)

Demam k-pop Korea melanda beberapa negara termasuklah Malaysia. Jangan tak percaya kalau saya pun kenal beberapa kumpulan penyanyi Korea, antaranya FT Island, Super Junior, Beast, Shinee, Big Bang, Supreme Team. Waa, banyak jugak rupanya yang saya kenal (^^,).

Siapa tak minat Korea ?

Saya tak tahu tapi saya pasti ramai yang minat cerita dan lagu-lagu Korea, tak kiralah lelaki mahupun perempuan. Ianya fitrah dan kita tak boleh menolak fitrah manusia yang sukakan hiburan. Namun begitu, fitrah itu perlu dikawal dengan agama dan akal kita bukan dengan nafsu. Apabila kita mengawal fitrah itu dengan agama, maka kita dapat mengawal dan membezakan adakah perkara ini membuahkan kebaikan dan berlandaskan syariat sekiranya melakukan perkara ini walaupun kena dengan fitrah kita.

Ok, cukup untuk mukaddimah. 

Saya tidak berniat untuk bercerita tentang hiburan dan saya juga tidak memuji apatah lagi memuja dan mengagung-agungkan penyanyi-penyanyi dan pelakon-pelakon itu. Cuma, sekadar terbit kekaguman di hati apabila menonton cerita-cerita Korea dan Jepun.

Satu je !

Disiplin

Rakyat di kedua negara ini memiliki disiplin yang sangat tinggi. Sentiasa beradap walau di mana sahaja. Memberi tunduk hormat kepada sesiapa sahaja. Bercakap dengan penuh hormat.

Beza yang saya lihat dalam cerita Korea dengan cerita Melayu, dendam yang tersemat di hati tidak begitu ketara kelihatan di fizikal. Mereka masih memberi tunduk hormat walaupun telah menyakitkan hati si musuh. 

Kalau cerita Melayu, dah jeling sampai nak tersembul biji mata. Betul tak ? Saya tak tahu pandangan orang lain, mungkin saya salah tapi ini cuma pandangan peribadi saya sahaja.




Walaupun negara mereka merupakan negara yang maju, disiplin yang tinggi sangat dititik beratkan. Buktinya ketika negara Jepun dilanda tsunami, nak ambil bekalan makanan yang disumbangkan pun mereka masih berdisiplin.


Mengambil bekalan air


Ambil bekalan makanan

Ketika membeli belah


Sekali lagi saya bukan memuji dan memuja, apatah lagi mengagung-agungkan mereka, cuma mengagumi ketinggian disiplin mereka.

Masyarakat Melayu pun tidak kurang hebatnya, berbudi bahasa dan ketinggian adab masih terserlah tetapi masih kekurangan disiplin. Contoh mudah, sampah pun masih dibuang di merata-rata tempat. 

Kononnya negara kita negara yang maju dan membangun seiring dengan negara-negara lain, tapi bila lagi rakyatnya hendak memiliki disiplin yang tinggi ?

*Insya Allah, saya akan berusaha ke arah itu ^_^*


4 comments:

  1. ayuh menjadi mereka...disiplin tinggi,,manusia kagum...

    ReplyDelete
  2. jangan pikir kita nie org melayu, pikirlah kita nie org islam, mesti semangat! org islam tak da y layu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...