Please Put Your Blog's Link ;)

Tuesday, September 7, 2010

kenapa dgn baldi tu?


Cucu : Tok, kenapa kita kena baca al-Quran?
Atuk : kamu pergi ambil air kat sungai hujung sana dgn baldi kotor tu.
Si cucu tu pun pergi ceduk air sepenuh-penuhnya, kemudian dia berjalan pulang ke rumah, semakin dia jalan, semakin banyak air tu tumpah. Apabila sampai di rumah, atuknya suruh pergi ambil lagi, dan perkara yg sama berulang berkali-kali. Banyak kali dia berulang alik mengambil air, tapi air tu tetap jugak tumpah, kemudian dia bertanya kpd atuk. 

cucu : kenapa atuk suruh saya ambil air ni sedangkan atuk sendiri nampak air ni tumpah2.
atuk : kamu nampak tak, baldi yg kotor tadi dah pun jadi bersih. 
cucu : apa kaitan dgn soalan saya td?
atuk : seperti baldi yg kotor td, kamu ambil air sepenuh2nya tp air tu byk yg tumpah. Tapi, di situ ada kebaikannya, baldi yg kotor td dh menjadi bersih. Begitulah hati kita, al-Quran itu penawar bg hati yg kotor, kita perlu membaca al-Quran utk membersihkan hati kita yg kotor. Macam air td, walaupun kamu bawa pulang air yg sedikit, tapi ia cukup utk membersihkan baldi itu. Begitulah al-Quran, walaupun kita membacanya dgn kadar sedikit, tp kalau kita terus-terusan membaca al-Quran, hati kita akan jd bersih sedikit demi sedikit.


al-Quran panduan hidup kita


Cerita ni sangat ringkas dan saya yakin anda boleh memahami mesej yg ingin sampaikan. Setiap orang tdk terlepas dari dosa2 kecil dan setiap dosa itu akn meninggalkan satu titik hitam dalam hati kita. Oleh itu, dan kita perlu perbanyakkan istighfar agar dosa2 kecil kita itu diampunkan dan bacaan al-Quran kita dapat membersihkan setiap titik hitam yg melekat di hati kita.

~sekian~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...