Please Put Your Blog's Link ;)

Monday, November 15, 2010

mOhoNLah

Kita sebagai anak, seringkali meminta itu ini pada mak ayah kita. Kadang2 kita dapat, kadang2 kita tak dapat apa yg kita mahukan. Namun, dalam masa yg sama adakah kita memohon pada pencipta kita? Ya, kita sudah memohon tetapi permohonan kita mungkin dimakbulkan dan kadang2 tidak termakbul.

Kenapa?
Sudahkah kita selidikinya?

Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.” (Surah al-Mu’min, 40: 60)

Allah swt sudah berjanji akan perkenankan doa hamba2-Nya yg berdoa. Masakan Allah memungkiri janjinya. Allah tidak pernah memungkiri janjiNya, tetapi hamba2-Nya lah yg seringkali menjauhkan diri daripadaNya.


Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Surah al-Baqarah, 2: 186)

Sudah cukup berimankah kita kepada Allah?


CERITA BENAR~

Saya teringat satu cerita seorang sahabat, dia dalam perjalanan ke Kuantan menaiki bas dan perjalanannya itu merupakan perjalanan pertama ke negeri Darul Makmur seorang diri. Biasalah kalau naik bas malam, sudah pasti tidur itu lebih mengasyikkan. Bismikallah......

Sedang dia lena diulit mimpi, dia tidak sedar handphone nya tercicir. Terjaga dari lena, menggelabahlah dia mencari. Air mata bergenang di pelopak mata, sedih ! Tetapi di kala itu hanya satu sahaja yg terlintas di hati "ya Allah, bantulah hambaMu ini" sambil teresak.

Alhamdulillah, Allah itu Maha Penyayang, Maha Mendengar, segala kekuasaan hanya milik Allah. Segala pengharapan diserahkan kepada-Nya, betapa besarnya nikmat Allah apabila terjumpa semula handphone di celah2 kerusi. 


SEDAR

Ya, mungkin kita boleh katakan dia tu hanya bernasib baik. 
Senangnya dia mohon, hanya dgn kalimah itu je boleh jumpe??

Saya beranggapan bahawa ramai yg tahu doa dari seseorang kepada seseorang itu juga dimakbulkan Allah. Ya, ketika sahabat itu 'menggeledah' bas itu, dia meminta tolong seorang penumpang ni, dan mungkin penumpang itu mendoakan dia. Maka, doa itu dimakbulkan !



Janganlah kita hanya berdoa dikala susah. Ketika senang juga kita perlu berdoa agar doa kita lebih mudah dimakbulkan ketika susah.

“Sesiapa yang ingin agar Allah memperkenankan doanya di saat-saat sempit dan kesusahan, maka hendaklah dia memperbanyakkan berdoa di saat-saat ia senang.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 3382. Dihasankan oleh al-Albani di dalah Shahih Sunan at-Tirmidzi)





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...