Please Put Your Blog's Link ;)

Sunday, February 13, 2011

jOm tEst ~


Maaf ~~
Sorry ~~
Asif ~~

Satu perkataan yang simple dan mudah untuk disebut, hanya dengan dua suku kata kita mampu menyebutnya. Sangat mudah kan ?

Tapi..................

Sejauh manakah kesenangan dan kemudahan sebutan itu mampu dikeluarkan dari mulut seseorang manusia ? Malah sebagai hamba ?

Secara peribadi saya berpendapat, amat susah kita hendak mengeluarkan sepatah perkataan itu. 

Kenapa ?

Sebab kita kadang2 susah hendak mengaku kesilapan dan kesalahan kita. Betul tak? 
Ya ! Saya sendiri kadang2 tidak mahu mengaku salah dan asyik nak tunding jari pada orang lain je. Susah nak keluarkan perkataan 'MAAF'.

Jika kita tidak biasa dan tidak mempraktik mengungkapkan kata 'maaf', kita akan menjadi malu dan terlalu ego untuk ucap. Hatta dengan ibu bapa sendiri pun malu hendak memohon maaf, sedangkan mereka terasa hati dengan kita. Tak takut ke dengan kemurkaan Allah kalau kita tak dapat kemaafan keduanya ?

Kebiasaan ini JANGAN dibiarkan berterusan, takut2 melarat hingga kita tidak memohon ampun pada yang Maha Esa. Nauzubillah !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Penyakit ini perlu dibendung seterusnya merawat sehingga pulih sepenuhnya. Caranya bagaimana ? Senang je. Buangkan sikap malu dan ego kita ~

Senang kan ?

Tapi susah untuk dipraktikkan sebabnya kita tak biasa dan kadang2 rasa malu. Sebab kita tak biasalah kita kena biasa2 kan diri. Saya sendiri pun mula2 memang malu, dengan adik beradik sendiri pun malu nak minta maaf. 

Bila bergaduh semua buat kepala masing2. Tegur pun tidak. Air yang dicencang tidak akan putus, pepatah ini dah tak boleh pakai sebabnya tak semua keluarga yang bergolak itu kembali damai dan hidup harmoni. Ada je keluarga yang berpecah belah dan ada juga sampai tahap berbunuhan sesama sendiri.

Ini antara akibat yang kemungkinan boleh berlaku kalau masing2 nak pertahankan ego masing2, tak mahu memohon maaf sesama sendiri.

Takkan kita pun hendak menjadi seperti itu, dah semacam zaman jahiliyyah je. 

Makanya...
Sampai bila kita hendak pertahankan ego kita yang tak berkesudahan itu ? 

Kalau kita bergaduh dengan kawan atau adik-beradik, kita akan dipinggirkan atau kita yang meminggirkan mereka. Oh ! Merana diri ini kalau dipinggirkan kawan2. Sendirian mengundang sayu yang teramat sangat. Tidakkah anda merasakan sedemikian ?

Saya merasainya ~~
Jadi...............

Jangan malu. Tolonglah JANGAN MALU hendak meluahkan perkataan maaf itu. Seksanya hati dan perasaan kita kalau kita terus-terusan memendam perasaan marah. 

"Saya minta maaf ! "

Sedikit pun tidak menjatuhkan maruah dan harga diri kita, malah ia dapat melembutkan hati dan memadamkan api kemarahan yang dicipta oleh syaitan. Mungkin lepas itu kawan / adik beradik kita dah tak marah dengan kita dan kita boleh berbaik semula dengan mereka.

Ah, sukanya !! Enhanced by Smiley Central


Kan Allah juga suka pada hambaNya yang saling bermaafan.
Saya nak ulang sekali lagi, JANGAN MALU memohon maaf walau dengan siapa sekalipun.

Makanya,
Jom kita bermaafan ~~~

~SAYA MINTA MAAF~


Saya juga mohon kemaafan andai terdapat kekurangan pada setiap entry saya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...