Please Put Your Blog's Link ;)

Monday, February 21, 2011

hati-hati dengan hati


"Ilmu itu cahaya dan cahaya tidak menembusi hati orang yang melakukan maksiat."


Terdetik di hati ini untuk berkongsi pendapat yang tidak seberapa ini, memandangkan saya pernah mengutarakan hasrat untuk menaip entry tentang ini di sini, perenggan 5 sebelum akhir. Jadi, saya cuba mengotakannya. 

Siapa yang tak pernah dengar ayat ni ? Ayat ni dilafazkan oleh Imam Syafie. Simple kan, tapi mempunyai maksud yang sangat mendalam.

Kita cuba praktikkan teori student standard 6 ye. Jalankan eksperimen menggunakan kadbod dengan lampu suluh. Lakukan inferens terhadapnya. 

Jawapannya ?

Cahaya tidak dapat menembusi objek yang legap. Betul kan ? 

Subhanallah ! Hebat sungguh ciptaan Allah. Teori ini diucapkan oleh ilmuan Islam dan telah dibuktikan oleh saintis2. Kita pun dah belajar kan masa sekolah rendah. Masih hendak menafikan ?

HATI vs MAKSIAT

Pernah ke kita terlepas daripada sebarang kesalahan ? Tidak. Kita manusia bukan maksum sebagaimana Rasulullah s.a.w..  Tambahan pula hati. Rasulullah pernah bersabda bahawa nasib anak adam mengenai zina telah ditetapkan. Hadis ini panjang dan di antara zina itu adalah zina hati iaitu keinginan dan syahwat.

Keinginan yang bagaimana ?

Siapa ada teman istimewa ? Jika ada, pasti merinduinya kan. Ketika itu, apa yang diingini ? Mesti nak berada di sampingnya, berkongsi rasa, chit chat la kononnya. Sambil2 melayan sms, tersenyum seorang diri, membayangkan detik2 indah bersama si dia.

Hah !! Saat itu, adakah kita mengingati Allah yang sentiasa memerhatikan tindak tanduk kita ? Ketika syaitan dah menguasai, tak lagi kita ingat pada Allah. Satu titik hitam dah terpalit pada hati kita.

Berapa lama kita kawan dengan dia ?

Bukan sehari dua kan, kalau boleh hendak bersama selamanya. Dalam sehari berapa lama kita berborak dengan dia ? Cuba kita fikir, berapa banyak titik hitam yang dah melekat kat hati kita tu. 

APA YANG PERLU DILAKUKAN ?

Pertama : Masukkan akar taubat ke dalam hati - saya dan kamu semua ada dosa kan ? Kan kita tahu manusia banyak khilafnya, jadi berani sangat ke tak memohon ampun setelah buat dosa ? Kalau nafas terhenti saat belum mendapat keampunan, kesedaran untuk bertaubat harus terdetik setiap hari, beningkan hati dengan istighfar disetiap hembusan nafas, mampu tak ?

Kedua : Masukkan semua dalam bekas taqwa - ketika saya mengaku mencintai Allah, maka saya wajib bertaqwa, menjauhi laranganNya dan jalankan perintahNya. Bahagianya kalau saya mengikuti ini.

Ketiga : Didihkan dengan api tafakkur : lakukan dalam setiap solat tahajjud, mengadulah kepada Allah, mintalah cintaNya, mintalah apa yang hendak diminta, percayalah Allah tak pernah mengingkari janjiNya. Allah benar dengan setiap firmanNya.

Keempat : Hidangkan dengan piring zikrullah - kalau ada terasa di dalam sekeping daging di dada itu henddak melakukan sesuatu di luar batasan syar'ie, zikirlah. Tak ada yang mampu mengubati hati melainkan zikrullah. Zikirlah di setiap helaan nafas maka Allah akan menjaga hati saya agar tak sakit. Subhanallah !!!

Jadi ketika diri tak mampu mengisi dengan kebaikan, keburukan akan bersarang di hati. Tak mungkin bersarang di dalam satu hati kebaikan dan keburukan. Diibaratkan seperti ni. Tak mungkin kita berzikir sambil mabuk kan ?

Ibarat cermin yang sudah penuh kotoran maka jangankan untuk bercermin wajah orang lain, untuk dirinya sendiri pun tidak mampu… suram je..
Semoga ALLAH membuka hijab dihati, menjernihkan hati kita sehingga nyatalah ALLAH dan kita menemukan ALLAH dalam setiap apa pun yang terjadi, inilah bahagia yang hakiki…




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...