Please Put Your Blog's Link ;)

Thursday, February 17, 2011

saat indah bersama ..........................


Kenangan yang TERINDAH ~

Segalanya indah di bumi barakah, bumi tarbiyah. Lagi dikenali sebagai serambi mekah.

Dua tahun di sini terasa bagai dua bulan, masih belum puas menagih ilmu daripada ustaz2 dan ustazah2 di sini. Terasa ceteknya ilmu selama ini.

Akanku rindu saat ke kelas bersama kawan2 rapat. Special dedicate untuk Nabilah Adlan & Mujibah Afifa, selama setahun (dua sem) duduk se dorm. Makan sama2, keluar sama2. Tidur pun sama2. Solat sama2. Senang kata semuanya buat sama2.

Rindu saat2 manis bersama kalian berdua ~
B 128 ~

Special dedicate lagi buat Nazratun Naimah, Fatin Syuhada & Mujibah Afifa (again). Tak sangka masa sem 1 & 2 kome yang aku rasa macam sombong boleh jadi rapat dengan kome. Sebab tulah orang kata don't judge a book by it's cover kan ~

Berkat rombakan majmuah !

Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui segala rahsia yang tersurat dan yang tersirat. Disebalik kesedihan dalam rombakan ini, ada hikmah yang tersembunyi. Melalui rombakan inilah ukhwah sesama kita dapat dipupuk. Daripada tidak kenal dan berprasangka buruk, kita boleh mengenali seseorang dengan lebih rapat dan kita jadi tahu perangai seseorang itu. Setuju tak ?

Inilah perjalanan yang hebat oleh Yang Maha Bijaksana, yang dah mengaturkan segalanya dengan penuh hikmah dan 'ibrahnya.

Satu lagi perkara yang pasti akan dirindui.

Kuliah Bulughul Maram ~~

Mana nak cari lagi ye kuliah ni, nak sambung pelajaran hadis ahkam yang dah terhenti ni ? Penyampaian yang menarik minat para pelajar untuk mengikuti kuliah ini. Terbaiklah Prof Madya Dr. Muhiden ~~~

Kuliah terakhir beliau mengamanatkan kepada pelajar2 yang bakal melangkah keluar dari sini, pelajar semester 4 & Pengajian Islam/Sains (APIDS), jangan lupa ya kawan2 :-

-sentiasa hadir dalam majlis ilmu
-membaca al-quran sebagai agenda harian
-berbuat baik kepada ibu bapa
-sentiasa meminta padangan dan petunjuk ustaz.


Ilmu itu cahaya, jahil itu berbahaya ingatlah ingat semua. Jadilah insan berguna ~
Teringat lagu ae-man, tajuknya sudah terlupa. Kata imam Syafie pula, "ilmu itu cahaya dan cahaya tidak menembusi hati orang yang melakukan maksiat." Rasanya ramai yang faham dan pernah dengar ungkapan ini cuma masih terlalu sedikit yang mengamalkannya. Nak bincangkan pun perlukan penulisan yang panjang kot dan saya tak bercadang hendak menulis tentangnya pada entry ni, akan datang la ye ;)

"Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
nescaya kamu tidak akan sesat, iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku." Rasulullah sendiri mengungkapkannya dan kita sendiri sudah sedia maklum. Ayuh ! Luangkan sedikit masa kita dengan membaca al-Quran walau hanya satu muka. Biar sedikit asalkan berpanjangan dan istiqamah.

Surah Isra' ayat 23-24 ada menyebut tentang bercakap baiklah kamu terhadap kedua ibubapa kamu. Rujuk. Sebutir perkataan simple itu pun Allah menegah apatah lagi menengking dan menyakiti mereka. Awas !!!

Yang last ni yang kadang2 orang jarang2 buat. Ada juga manusia yang bongkak dan sombong tidak mahukan nasihat dan pandangan orang alim, kononnya kuno. Astaghfirullah ~

Malu bertanya sesat jalan, kalau jalan nak ke kota bharu tak apa lagi sesat. Masih boleh diundur dan mencari jalan sebenar. Kalau hati dan ilmu kita sudah sesat, apa lagi yang tinggal untuk kita kembali ke pangkal jalan ?



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...