Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, May 20, 2011

si Taghut yang beriman

Maaf sebab saya pernah benci pada kamu.

Maaf sebab saya bermasam muka pada kamu.

***

Aduh ! Sakitnya hati bila pandang muka orang yang dibenci. Rasa macam nak menghemburkan api kemarahan ni pada muka dia. Geram ! Geram ! Grrrrrr.......

Pernah rasa ?

Astaghfirullahal'azim, kalau pernah terjadi sebegini istighfar la banyak-banyak. Ingat Allah. Moga ketenangan dapat diraih. Sebenarnya, apa yang kita benci sangat pada dia ye ?

Dia ni bergurau menyakitkan hati la. 

Pakai teruk sangat, dah tegur pun macam tu jugak.

Jahat, pencuri, bla..bla..bla..

MERAGUT NYAWA 100

Ingat lagi kisah seorang pembunuh yang telah membunuh 100 orang ? Dia seorang pembunuh kejam yang membunuh 99 orang tak kira siapa. Tatkala pintu hati terbuka untuk bertaubat, dia berjumpa dengan seorang ulama' dan bertanya "adakah pintu taubat masih terbuka?"

Lalu ulama' itu mengatakan pintu taubat tidak terbuka untuknya. Kerana amarah, ulama' itu dibunuh dan menjadikan ia genap 100 orang yang telah dibunuh.

Kemudian dia bertemu dengan seorang lagi ulama' dan menanyakan soalan yang sama lalu ulama' itu menyuruhnya pergi ke sebuah perkampungan dan bertaubat. Insya Allah taubat itu diterima.

Maka, berjalanlah dia sehingga nyawanya dicabut oleh malaikat maut sebelum sempat sampai ke kampung itu. Namun, keampunan tetap diberikan dengan ukuran perjalanan ke arah pintu taubat lebih panjang kerana kesungguhannya itu.

CINTA SANG RATU & SUTERA BIDADARI

Siapa yang pernah membaca novel karangan Ramlee Awang Mursyid ini tentu tahu jalan ceritanya. Sambil membaca, contohilah akhlak-akhlak mulia yang ditonjolkan melalui penulisannya begitu juga dengan iktibar yang diselitkan.

Perkaitannya....

Dalam dua novel ini ditonjolkan watak sang Ratu dan Taghut, manusia syaitan yang disihir supaya menyesatkan manusia dan mensyirikkan Allah. Kejam ! Tiada belas kasihan dan sesekali tidak menerima tawaran kembali ke pangkal jalan.

Akan tetapi, dengan izin dan rahmat Allah mereka kembali kepada ajaran Rasulullah. Beroleh hidayah melalui wasilah, Saifuddin seorang laksamana yang menegakkan kalimah Allah. Lantas mereka mati dengan kalimah "Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah, dan Muhammad itu Rasul Allah."

'ABID YANG ALIM

Satu lagi kisah tentang seorang ahli ibadah yang sangat taat kepada Allah, siang malam beribadat tanpa lelah dan jemu. Menghabiskan masa dalam mentaati suruhan Allah dan meninggalkan setiap larangan, dari yang makruh sehinggalah kepada haram.

Ujian tidak pernah lepas daripada manusia yang mempunyai iman di hatinya. Si 'abid ditawarkan dengan bermacam-macam tawaran seperti membunuh, berzina atau minum arak jika dia mahu imannya semakin bertambah. 

Dengan iman, dia menolak kerana tahu akan dosa besar dua perbuatan itu tetapi memilih untuk minum arak kerana disangka itu tidak akan memudharatkan.

Arak, ibu segala maksiat. Maka, berlakulah penzinaan antara si 'abid dengan seorang wanita. Kerana takut rahsianya terbongkar, maka dibunuhnya wanita itu. Kerana satu perkara, tiga dosa telah dilakukan.

Hingga hujung nyawa, hasutan syaitan tidak pernah hilang. Disuruhnya berpaling daripada agamanya lalu tunduk kepada syaitan, tatkala itu terpisahlah nyawa daripada jasad dengan penghinaan kerana telah syirik kepada Allah. Na'uzubillah

YANG MANA PENGAKHIRAN KITA ?

Kita tidak tahu pengakhiran hidup kita yang mana. Baik atau buruk. Boleh jadi kita adalah sang Ratu dan Taghut yang mati dengan keimanan. Atau si 'abid yang terhina itu.

Dia baik di mata kita, kita sayang dan kasih padanya. Dialah kawan kita. Awas ! Tidak mustahil dia adalah musuh Allah, buruk pada pandanganNya. Hati-hatilah dengan golongan ini, jangan sampai kita tewas dengan kelicikannya.

Walau sejahat mana seseorang itu, tidak semestinya dia akan kekal jahat dan terus jahat sehingga matinya juga jahat. Boleh jadi dia seperti si Taghut di atas. 

Maka, benci kita padanya wajar kita lemparkan. Jangan dibiar ia terus bermaharajalela. Bukan hak kita hendak mengadili seseorang sama ada dia baik atau sebaliknya. Mungkin dia lawan kita, tetapi boleh jadi dia adalah kawan Allah.

Mungkin dia jahat ketika ini, tetapi boleh jadi dia boleh berubah menjadi lebih baik malah berganda-ganda baiknya daripada kita. Oleh itu, berilah kemaafan atau perbaiki silapnya, pilih salah satu atau ambillah keduanya.


3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...