Please Put Your Blog's Link ;)

Sunday, May 1, 2011

sistem kibutsats


Sistem kibutsats
Pernah dengar tak sistem ini ?

Pertama kali saya dengar nama sistem ini melalui pembacaan sebuah buku karangan Hilal Asyraf, Fanzuru (maka lihatlah).

Apa itu kibutsats ?
“Kibutsats adalah salah satu sistem tarbiah Israel yang perlu kita perhatikan.”

Hilal Asyraf menceritakan bahawa kibutsats adalah Bandar-bandar yang dibangunkan oleh Israel. Hakikatnya kibutsats adalah satu sistem pembinaan masyarakat yang sangat sistematik namun peraturannya agak ketat tetapi masyarakatnya sentiasa mentaati peraturannya.

Secara ringkasnya, kibutsats merangkumi semua keperluan hidup masyarakatnya dari segi pekerjaan, tempat tinggal, riadah dan latihan ketenteraan. Perindustrian yang dihasilkan sendiri dan tak lupa juga pendidikan buat anak-anak mereka.

Saya tertarik dengan sesi pembelajaran mereka. Dalam kibutsats, mereka memiliki nurseri dan sekolah sendiri. Mereka tidak menghantar anak-anak mereka keluar. Guru-guru juga merupakan antara komuniti kibutsats.

Pendidikan kibutsats berasaskan silibus sendiri, disusun dan direka untuk memenuhi hajat mereka menawan dunia. Mereka tidak memandang pendidikan semata-mata untuk mendapatkan sijil, pangkat atau mendapat pekerjaan yang hebat. Tetapi pendidikan mereka untuk membina ideologi dan pemikiran.

Contoh yang diberi oleh Hilal, mata pelajaran Matematik di Malaysia melibatkan kenderaan, makanan dan buah-buahan.

Contohnya : Ahmad ada 10 biji epal dan dia mempunyai 4 orang rakan. Semuanya mahu makan epal dan Ahmad perlu membahagikan secara sama rata. Berapa biji epalkah yang boleh dimakan oleh Ahmad dan kawan-kawannya ?

Akan tetapi, dalam kibutsats matapelajaran Matematik mereka membawa kepada apa yang mereka mahu dan hajatkan.

Contoh : Yyvon mengetuai satu peperangan terhadap 10 daerah orang Arab dan Yyvon mengetuai lima platun tentera termasuk platunnya sendiri. Maka, Yyvon membahagikan serangannya terhadap 10 daerah Arab tadi kepada semua platunnya secara sama rata. Maka, berapa daerah orang Arabkah yang perlu dimusnahkan oleh semua platun termasuk platun Yyvon ?

See ! Inilah sebenarnya yang hendak saya ceritakan. Berbeza sangat kan pendidikan kita dengan pendidikan orang Israel. Demi memenuhi kehendak dan hajat mereka, mereka bermula dengan pendidikan anak-anak. Mereka hendak menawan dunia, mereka serapkan kefahaman kepada anak-anak sejak kecil.

Tujuannya adalah satu, untuk membina diri mereka dan masyarakat mereka agar terus kebal dan kuat. Agar yang membangun dan yang mantap adalah mereka.

Apa matlamat kita umat Islam hari ini ?

Kita hari ini terlalu pegang dengan ayat “doa itu senjata mukmin.” Ya ! Memang benar doa itu senjata kita kerana Allah akan membantu hambaNya yang sentiasa berdoa. Tetapi doa tanpa usaha apa yang akan kita peroleh ?

Israel berkobar-kobar mengalahkan umat Islam. Mereka membina masyarakat mereka agar membenci Islam dan menghancurkan Islam sejak kecil. Mereka tidak beriman tetapi mereka sangat berdisiplin.

Kita ?
Adakah kita turut membina diri kita, anak-anak kita, keluarga kita, masyarakat kita ?
Adakah kita pernah mendisiplinkan diri kita ?

Marilah kita duduk sejenak dan hayatilah. Lihatlah anak-anak kita, adik-adik kita, pendidikan yang macam mana yang telah kita serapkan kepada mereka ?

Apa yang boleh mereka lakukan ketika ini dan masa hadapan ? Janganlah kita leka dan lalai dengan hiburan semata-mata kerana itu juga adalah salah satu ideologi yang Yahudi taburkan supaya dapat merosakkan akhlak dan moral anak-anak supaya mereka cintakan hiburan, cintakan kelalaian dan melupakan Tuhan.

Mari renungkan kembali. Kita mampu mengubahnya.

2 comments:

  1. kalo dlm risikan lagi best dyorg puny displin...

    ReplyDelete
  2. yeke ? sy sendiri blom pernah bace sistem ni secara menyeluruh

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...