Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, April 29, 2011

Sejauh Mana Kita Menyayangi Ibu Kita ?




Kasih ibu tiada sudahnya. Kasih anak terletak di mana ?

Laila, seorang gadis pekan yang agak kekurangan kewangannya. Tamat persekolahan dan terus membantu kedua ibubapanya meniaga di tepi jalan demi mencari sesuap rezeki. Namun, kekurangan itu ditutup melalui tutur katanya yang molek. Taat kepada kedua ibubapanya. Gayanya yang sopan dan manis pula orangnya. 

Laila anak sulung daripada 8 orang adik beradik dan adik-adiknya masih bersekolah dan ada yang masih kecil.

Setiap hari Laila akan membantu ibunya di kedai. Menjual kuih-muih di awal pagi, pisang dan ubi goreng pada petangnya. Berjemur dengan kuali panas, cuaca yang terik. Tidak sekalipun Laila merungut akan hal itu. 

Suatu hari, ketika Laila sedang mengupas pisang dan memotong ubi, ibunya sedang menggoreng di tepi kuali yang panas itu. Tiba-tiba Laila terpandang sebuah lori yang sudah hilang kawalannya dan semakin menghampiri ibunya itu. Laila berlari sambil menjerit meminta ibunya lari dari situ. 

Belum sempat ibu berlari menyelamatkan diri, Laila menarik lengan ibunya dan kemudian sisi lori itu telah menolak Laila, dan dia terjatuh di atas kuali minyak panas itu. Laila meraung kesakitan, si ibu menangis kesedihan.

"Laila, apa kau dah buat ni nak ?"

"Ibu, saya sayang ibu."

"Kenapa kau buat macam ni Laila ?"

"Ibu, hanya ibu yang satu di dunia ini. Tiada yang dapat menggantikan ibu. Biarlah Laila bekorban demi kasih Laila pada ibu. Anak boleh diganti dengan anak-anak ibu yang lain. Kalau ibu pergi, tak ada siapa yang boleh menggantikan ibu. Tak ada."

*****

Kisah ini hanya rekaan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Terfikir sejenak.

Sejauh mana kasih sayang aku pada ibu ?

Sanggupkah aku berkorban untuk ibu ?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...