Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, December 31, 2010

sEkoLaH Laaaa



Ayuh kembali ke sekolah, ayuh !

Cuti sekolah sudah sampai ke penghujung, sesi persekolahan kembali bermula. Kepada adik-adik yang masih di alam persekolahan, selamat kembali ke sekolah dan meneruskan perjuangan hingga ke titisan darah yang terakhir.


gambar hiasan


Rindu hendak kembali ke zaman sekolah, zaman kebudak-budakan, zaman keselekehan :). Kalau dulu senior-senior yang dah keluar menjalani kehidupan universiti selalu pesan, "kutiplah mutiara ilmu di bumi SERATA ini, di sini banyak tarbiyah dan ilmu yang boleh diperolehi daripada ustaz dan ustazah sebab bila dah keluar nanti, susah hendak jumpa majlis2 ilmu melainkan diri sendiri tertarik hendak mencarinya." 

Bosan rasanya mendengar ayat yang sama berulang kali daripada senior2, hampir setiap tahun senior yang mengunjungi sekolah kami cakap macam tu. 

Tapi, bila diri sendiri merasai kehidupan berada di luar kawasan sekolah, barulah saya sedar akan kebenaran kata2 mereka, menyesal pulak mengutuk mereka. Maaf ya kakak2 sekalian ! hehe. Oleh itu, don't judge a book by it's cover. Jangan mengata seseorang tanpa usul periksa.

Walaubagaimana pun, saya bersyukur kerana di tempatkan di Akademi Pengajian Islam, sebab di sini masih terdapat majlis2 ilmu yang mengalu-alukan para pelajar mengikutinya. Tapi bagaimanakah kelak kehidupan saya di kampus sebenar di KL ?




Kepada adik2 ku sayang, saya ingin mengulangi kata2 senior2 terdahulu. Kutiplah mutiara ilmu itu sebagai bekalan di masa hadapan. Kelak kita akan lebih mencintai ilmu sekiranya kita bermula dari sekarang, hati yang masih bersih tanpa tercemar sedikit pun. Ambil la pesanan2 yang berunsur kebaikan, lihat pada isi kandungan pesanan itu bukan pada penyampainya walaupun orang yang menyampaikan itu menjengkelkan.

Saya nak pulang ke Kelantan pada malam ini, doakan perjalanan kami selamat sampai. Moga doa kalian dimakbulkan.

Sekian, moga ada manfaat nya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...