Please Put Your Blog's Link ;)

Tuesday, December 21, 2010

be strong :)


Pengalaman mematangkan fikiran kita. Pengalaman juga mengajar kita supaya bangkit dan terus berusaha mencapai dan menggenggam kejayaan.

Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada sahabat2 saya yg telah melalui pelbagai pengalaman yg insya Allah akan lebih mematangkan diri mereka.

..............................................................*****................................................................

Wanita sering dikaitkan dengan kelemahan, dan kelemahan itu bukanlah satu kecacatan malah sebagai perhiasan kecantikan yg dicipta khas hanya untuk kaum wanita.

Dan kerana sebab inilah kadang2 wanita berasa takut untuk menghadapi risiko. 

"Aku nk ponteng kelas tu lah, tapi boleh ke ? Nanti tak boleh masuk exam"

"Aku ada je lesen, tapi aku takut la nak bawak kereta"


Situasi pertama memang wajar untuk kita takut dan berasa bimbang kerana itu mungkin salah satu bisikan halus yg ditiupkan oleh syaitan laknatullah supaya kita ponteng kelas dan tidak berminat untuk mencari ilmu.

Tapi kalau situasi kedua, saya rasa wajar bagi kaum wanita untuk mengatasi masalah ini. Ya, pelbagai kemungkinan akan berlaku ketika memandu, tetapi itulah pengalaman yg akan kita ingati sampai bila2.

Dan kerana inilah saya berbangga dengan sahabat2 saya, mereka berani menghadapi sebarang risiko. Suka duka dihadapi bersama. Susah senang ditangani jua.

Walaupun saya sendiri tidak pernah menghadapi situasi macam mereka :

  1. tayar pecah semasa memandu
  2. minyak habis di tengah jalan
  3. minyak hitam habis
  4. air kering
  5. paip bocor
Bawak bengkel la jawabnya. Kena la bayar RM bla..bla..bla..

Wah ! Saya sendiri pun setakat kena saman je. Saya tak dapat bayangkan kalau saya berada dalam situasi itu, dan inilah pengalaman mereka. Kaum wanita tidak lemah, kerana mereka juga wanita dan mereka mampu menghadapi risiko dan situasi seperti ini.


KESIMPULAN 

Saya cuma berasa kagum dengan mereka dan bangga dengan kaum sejenis saya ini. Bukannya lemah, tetapi sebuah keindahan. Walau diejek atau diperli, itulah yg bisa melembutkan hati seseorang yg sedang marah atau sebagainya. 

Kepada wanita, chaiyok ! Mari kita sama2 atasi masalah ketakutan dan kebimbangan yg bukan pd tempatnya. Sahutlah cabaran ini :D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...