Please Put Your Blog's Link ;)

Sunday, July 11, 2010

*LifeHealthy*

Kasihan sy melihat kawan2 yg bertungkus-lumus menyiapkan segala amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka. Bila kat rumah pulak, sy kasih + kasihan pd mak dan abah yang membanting tulang + mngerahkan tenaga demi member anak2 ksyangan mereka mendapat makan yg cukup (tu yg sehat tu). Dunia skrg, makin kaya makin sibuk mencari harta.Walhal, Islam cukup mengambil berat akan perihal umatnya dlm mmberi gaya hidup yg sihat.

Disini ada sedikit perkongsian, tips bagaimana hendak manage kan kerja dan waktu rehat J :-

SIANG BEKERJA DAN MALAM BEREHAT

Firman Allah وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا dan kami jadikan tidurmu untuk istirehat

وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا dan kami jadikan malam pakaian penutup

وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا dan kami jadikan siang utk mncari pghidupan

(surah an-naba : 9-11)

Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa Allah sgt mengasihi hmba2 Nya supaya tdk melakukan kerja2 berat pd waktu mlm kerana dikhuatiri akan mendatangkan kemudharatan dan memberi kesan pd kesihatan dan tubuh badan. Seharusnya mnjadikan malam itu waktu utk kita beribadah pada Allah. Jangan kita brjaga malam utk bekerja dan jgn melewatkan tidur tanpa sebab atau sebab2 yg kurang munasarawak spt menonton bola (sempena FIFA) krn ia bertentangan dgn nas agama dan tidak elok utk fitrah manusia.

WAKTU PAGI ADALAH WAKTU TERMAHAL

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا “dan demi matahari (kala pagi) dan demi waktu dhuha”

(surah as-syams : 1)

وَالضُّحَى "dan demi waktu dhuha (ketika matahari setinggi sepenggalahan)

(surah ad-dhuha : 1)

وَالْفَجْرِ “dan demi waktu fajar (di waktu terbit matahari)

(surah al-fajr : 1)

Ketiga-tiga petikan ayat itu adalah ayat pertama daripada tiga surah yang berbeza. Ia adalah penekanan bahawa waktu pagi adalah waktu yang sangat bermanfaat bagi manusia. Amat merugikan bg sesiapa yg masih dibuai dan diulit mimpi krn dikala itulah waktu rezeki melimpah2 dan akan menjadi rebutan. Bak kata pepatah “first come first serve”,

Kalau tidak mahu trlepas rezeki pd orang laen, bangun awal dn bekerjalah. Walaupon rezeki kita telah dicatat ketika roh ditiupkan, tetapi rezeki itu tdk akn datang bergolek seperti batu licin.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...