Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, August 6, 2010

.....................................

Alhamdulillah segala perjalanan dipermudahkan ALLAH Yang Maha Esa. Minggu ni dah lepas tasmi’ hadis, akan datang ni plak kena hantar assignment nahu. Minggu depan lagi ade test mathematics. Agak sibuk dan busybody, tapi dengan adanya kawan2 yg membantu sedikit sebanyak mengurangkan kesibukan dan ketekanan, hehe…

……………………………….................********…………………………………………….......
Terima kasih kpd kwn2 sekalian, jasa kalian akanku kenang. “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama,” nama2 kalian akanku pahat dalam hatiku,,hehe J

“…ada dua hal yg harus kamu ingat, kebaikan orang laen kpd kamu, dan keburukan kamu kpd orang lain,  dan ada dua hal juga yg kamu harus lupa, kebaikan kamu kpd org lain, dan keburukan org lain kpd kamu…”      
                                                                                      -sang murabbi-

Senangnya cakapnya, tapi nak melaksanakannya seberat gunung untuk dipikul. Memang senang kita nak mengingati segala kebaikan orang, tapi senang juga kita mengingati keburukan org kpd kita. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kerana salah kwn kita yg sikit itu, habis segala kebaikan dia kpd kita dilupakan. Macam yg ustz saya pernah cakap, bila nampak sikit je kesalahannya, tertutup segala hijab kebaikan.

“tak ade air la, ape pentadbiran ni, tak baiki ke??”
“lambatnye biasiswa masuk, buat keje ke tak ni?”

Sedih saya dengar bila seorang ustz yg diamanahkan utk menjaga kebajikan kami meluahkan perasaan kuciwanya trhadap ank2 murid dia (adakah sy tergolong dikalangan mrk, ish3). Tapi memang betul pun, bila masalah ni timbul habis dihentamnya pihak pentadbiran seolah2 pihak pentadbiran tdk pernah melakukan ape2 pun, sedangkan selama ini pentadbiran sentiasa prihatin dan mengambil berat perihal student2 nya. Tapi kadang2 saya pun merungut jugak, maaf ye!!hehe.

berlumba-lumbalah mencari kebaikan. jelesnya saya kalau org lain dpt byk pahala sdgkan saya??
(muhasabah diri)

Macam mana nak lupakan keburukan dorg?? Memang susah, kdg2 sy sendiri rasa nak marah jugak. Sebab itulah kita kena ingt keburukan yg kita buat kt diorang. Kita ini hnyalah hamba yg lemah, tak terlepas dari melakukan kesilapan dan dosa. Perbanyakkanlah istighfar, dgn istighfar itu semoga ALLAH mengampuni kita. semoga kita sentiasa dibawah naunganNYA.



~sekian~
J

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...