Please Put Your Blog's Link ;)

Wednesday, August 25, 2010

kunci mulut

"kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

Kenapa kita katakan kerana mulut badan binasa? sebab kalau kita terlajak kata yg boleh menyebabkan si pendengar terasa hati dgn kita, diri kita sendiri yg akan berasa bersalah, silap hari bulan, tak ade sapa pun nak kawan dgn kita. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya.

Siapa suka kot kalau diri sendiri kena lazer, kena maki, dihamun sesuka hati. Tambahan pula dibulan yg mulia ini, kita dianjurkan supaya lebih berhati2 dalam tutur kata. Menjauhi mengumpat. Tak ada gunanya puasa tapi tak menjauhi perkara2 seperti itu, sia2 ibadah puasa hanya dapat lapar dan dahaga je. 






عن أبي هريرة رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: (الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي   وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ 
أَمْثَالِهَا) رواه البخاري

Dari Abu Hurairah R.A: Rasulullah SAW bersabda: "Puasa itu perisai,maka tidak boleh berkata keji dan tidak boleh berbuat kasar ,jika seseorang itu memeranginya atau mencacinya,maka hendaklah ia berkata" Aku berpuasa" (dua kali) Demi jiwaku didalam kekuasaanNya sesunggunya bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum disisi Allah dari haruman kasturi. (Allah berfirman) "Orang yang berpuasa itu meninggalkan makan, minum serta syahwatnya keranaKu, puasa itu untuk aku dan aku yang akan memberi ganjarannya" dan satu kebaikan itu dilipat ganda seumpama sepuluh
(riwayat Bukhari)




Dalam hadis lain menyebut, jika kita berpuasa dgn penuh keimanan dan mengharapkan balasa, Allah akan mengampunkan dosa2 kita yg terdahulu. Mengharapkan balasan di sini bermaksud mengharapkan cinta kita pd Allah berbalas dan mengharapkan pahala yg berlipat ganda drpdNya. 

Hari tu ustaz saya ada sebut tentang 2 perkara yg boleh menyebabkan manusia itu binasa:
i)  antara pahanya
ii) antara gerahamnya
saya kurang pasti ini hadis atau sebaliknya, tapi ustaz yg cakap tu mengajar hadis. Yang kedua itu menyebut antara gerahamnya, apa yg ada di antara kedua geraham kita? lidah kan. Apa yg sering dilakukan oleh lidah? mesti bersenam sambil mengeluarkan ayat2 sama ada ayat itu adalah ayat yg baik atau pun buruk. Makanya, berlindunglah kita drpd menjadi orang2 yg binasa itu. 

Sebelum mengakhiri entry saya kali ini, sedikit renungan di bulan ramadhan ini :-




"Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". (Riwayat Abu Naim)




~selamat beramal, sekian~




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...