Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, October 1, 2010

berdiam diri

Hampir sebulan kot aku tidak meng'update'kan blog ini, terasa rindu pada teratakku yg satu ini. Diakui saya sendiri tidak mempunyai idea utk dikongsikan dan dimasukkan dalam blog saya ni, sebab tu saya mendiamkan diri dan menyepi lama. Saya tidak mempunyai banyak ilmu yg boleh dikongsikan bersama para pembaca, saya bukanlah penulis yang berbakat tetapi sebolehnya saya akan menyampaikan apa shj yg saya tahu kerana kewajipan menyampaikan walau satu ayat sangat penting hatta Rasulullah juga pernah bersabda dan rata-rata manusia mengetahuinya. Kalau ditanya, akanku jawab "sibuk, tak sempat, tak tau nak masukkan entry apa." Dan saya tak tahu apa yang saya sibukkan, adakah dengan perkara kebaikan atau keburukan?
Sepanjang masa yang terluang itu adakah diisi dengan sebetulnya? Makin dekat atau makin jauhkah aku dengan Sang Pencipta? Jikalau aku semakin jauh dengan-Nya (nauzubillah), alangkah ruginya aku



..............................................................................****.............................................................................

Ya, sebagai manusia kita sibuk dgn urusan dunia. Banyak yang perlu difikirkan, sebagai pelajar kita memikirkan tentang pelajaran yg tidak sudah2, assignment yg tidak siap2. Sebagai pekerja pula, hendak memikirkan bagaimana menambahkan harta kekayaan utk memberi makan kepada anak bini di rumah. Tetapi kadang2 kita terlupa, apa yg telah kita lakukan kepada kedua orang tua kita sbg anak? Ibadat kita sbg hamba?

Saya sendiri terlalu sedikit amal ibadah yg dilakukan. Walaupun menyepi terlalu lama, apakah diri ini semakin mampir kepada Dia? Apabila kita banyak bergelumang dengan tanggungjawab kita dalam urusan dunia kekadang kita terlupa dan terleka sehingga kita melanggar batas keyakinan kita terhadap Rububiyyah kita kepada Allah. Sehingga kita lebih terpengaruh kpd teori yg dilontarkan oleh golongan kafir, fasik dan munafik. Oleh itu, beruzlah cara yg terbaik supaya kita kembali mengingati akan kebesaran Allah dan bermuhasabah kembali sebaik mungkin. 

Diri ini hendak menjadi baik dan terbaik dalam semua hal. Bukan saja baik dari segi pemakaian, tetapi pertuturan agar mengeluarkan kata2 yg elok. Akhlakku supaya tidak lagi menyakiti jiran tetanggaku. Dan pastinya ibadahku supaya semakin hampir dengan-Nya. Insya-Allah!!!

1 comment:

  1. dengan berdiam diri pun idea akan datang, perkongsian mantop ! hebatnya manusia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...