Please Put Your Blog's Link ;)

Friday, July 16, 2010

kasihku pada anda~~~

بسم الله الرحمن الرحيم...

Pada hari ini (14julai/2syaaban), saya rasa sgt bertuah kerana masih diberikan kesempatan utk berbakti pd masyarakat. Pd hari ini telah diadakan satu program gilang-gemilang (kononnya) utk membuktikan bahawa pelajar APIUM nilam puri sanggup berkorban dan berbakti pada masyarakat sekeliling.
Program ini bermula jam 11.15, antara program yg telah dilancarkan ialah pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan dan rawatan gigi, demostrasi/bengkel keselamatan dan yg paling best ialah derma darah. Ini merupakan pengalaman kedua saya menderma darah di sini. Seronok sbb kita dapat menderma/bersedekah utk membantu menyelamatkan lebih banyak nyawa yg memerlukan, kerana keutamaan menyelamatkan nyawa amat dituntut. Darah adalah sebahagian daripada manusia dan manusia pula lebih bernilai drpd harta. Dan orang yg telah mendermakan darahnya sebenarnya telah menderma sebahagian drpd dirinya yg bersifat benda kpd saudaranya dgn perasaan kasih dan mengambil berat.




قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّم : مَن أَرَادَ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ
وَأَنْ تُكْشَفَ كُرْبَتُهُ فَلْيُفَرِّجْ عَنْ مُعْسِرٍ


“Barangsipa yg ingin doanya termakbul dan dilepaskan dr segala kesulitan, hendaklah dia mengatasi (menyelesaikan) masalah orang lain”
(riwayat Imam Ahmad)



tidak semua boleh mnderma sbb bkn semua darah boleh diterima utk mnderma, kalau hyemoglobin dia rndah, dia tak perlu menderma, nnti dia pulak yg trpaksa diderma darah :)..kalau berat tak cukup pon tak boleh menderma, nnti memudharatkan diri sendiri. Lebih baek jangan menderma drpd diri sendiri mendapat kemudharatan. pepatah arab mengatakan الوِقَايَة خَيرٌ مِن العِلاَج....prevention is better than cure,,,
mungkin sekarang ini kita membantu orang yg memerlukan, akan datang orang lain pulak yg akan membantu kita,,,insya Allah


~sekian~
J

1 comment:

  1. aq tlh bertukor blog.,.blog lame telah mengong2 makanya aq bina yg baru,.,huhu,.,~~
    ni dia http://acuatiq.blogspot.com/ jemput lah~~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...